PROCEDURY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI
POD WZGLĘDEM BEZPIECZEŃSTWA
1. Przedszkole Samorządowe Nr 6 w Skawinie sprawuje funkcję opiekuńczą nad dziećmi w godz. 6.00 – 16.30.
2. Za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad tymi dziećmi.
Zasady bezpieczeństwa w sali zabaw
1. Nauczyciel zobowiązany jest do ustalenie wspólnie z dziećmi i wdrożenia do codziennego stosowania, reguł dotyczących zachowania w grupie.
2. Nauczyciel zwraca uwagę na to, czy dziecko ma odpowiednio założone obuwie i czy jest ubrany odpowiednio do temperatury na sali.
3. Nauczyciel czuwa nad tym, aby dzieci poruszały się spokojnie – nie biegały.
4. W czasie dowolnych zabaw na sali, nauczyciel zwraca uwagę na sposób korzystania przez dziecko z zabawek, przyborów plastycznych oraz na wzajemne relacje pomiędzy dziećmi. Nie dopuszcza do konstruowania zabawek typu: pistolety, miecze, szable itp.
5. Zabrania się dzieciom kopania, gryzienia, szczypania, plucia, podkładania nóg itp. W razie zaistnienia niebezpiecznej sytuacji, nauczyciel natychmiast reaguje: prowadzi rozmowę wyjaśniającą z dzieckiem, tłumaczy konsekwencje takiego zachowania i czuwa, aby dana sytuacja nie powtórzyła się.
6. W sytuacji gdy dojdzie do niefortunnego wypadku, nauczyciel wykorzystuje apteczkę przedszkolną, udziela pierwszej pomocy dziecku. W razie poważniejszego wypadku, nauczyciel powiadamia dyrektora, rodziców i wspólnie podejmują dalsze działania.
7. Obowiązkiem nauczyciela jest usunąć wszelkie przedmioty zagrażające bezpieczeństwu dzieci (uszkodzone zabawki, drobne przedmioty, nasionka, szpilki, patyczki itp.) Każdą zagrażającą zdrowiu i bezpieczeństwu dziecka sytuację, nauczyciel zgłasza konserwatorowi w celu usunięcia zagrożenia.
8. W przypadku przeprowadzenia przez nauczyciela eksperymentu – nauczyciel wspólnie z woźną oddziałową dba o bezpieczeństwo, przewidując ewentualne sytuacje niebezpieczne.
9. Podczas zajęć plastycznych, po zapoznaniu dzieci z bezpiecznym posługiwaniem się przyborami i materiałem plastycznym, nauczyciel czuwa nad ich bezpieczeństwem. Nauczyciel szczególne uczula dzieci aby nie wkładały drobnych, małych przedmiotów do ust, nosa, ucha.
10. W czasie zajęć gimnastyczno-ruchowych, nauczyciel ciągle przypomina o bezpiecznym korzystaniu z przyborów gimnastycznych.
11. Podczas muzykowania na instrumentach perkusyjnych nauczyciel zwraca szczególną uwagę na posługiwanie się: pałeczkami, trójkątami, talerzami itp.
12. Każdorazowe wyjście z sali do toalety, szatni, dziecko zgłasza nauczycielce, która kontroluje powrót dziecka. W przypadku dzieci młodszych do toalety z dzieckiem wychodzi woźna.
13. W przypadku chwilowego opuszczenia przez nauczycielkę grupy (np. wyjście do toalety, ważny telefon), zobowiązuję się woźną oddziałową do zapewnienia opieki i bezpieczeństwa nad dziećmi w tym czasie.
Zasady bezpieczeństwa w łazience
1. Korzystamy z łazienki pod kontrola dorosłego.
2. Dbamy o estetyczne i kulturalne zachowanie się w trakcie korzystania z łazienki:
3. Każdorazowe wyjście z sali do toalety dziecko zgłasza nauczycielce, która kontroluje powrót dziecka.
4. W przypadku dzieci młodszych do toalety z dzieckiem wychodzi woźna oddziałowa.
5. W czasie zabiegów higienicznych, nauczyciel zobowiązuje woźna oddziałową do pomocy dzieciom.
6. Dostosowujemy się do umów wspólnie zawartych, dotyczących korzystania z łazienki.
7. Zachowujemy ciszę i spokój w łazience (nie skaczemy, nie popychamy się, nie zabieramy ze sobą zabawek) w trosce o siebie i innych.
8. Zgłaszamy wszelkie wady i usterki zaistniałe w trakcie użytkowania łazienki.
Zasady bezpieczeństwa w jadalni (przy stole)
1. Siadamy do posiłków po umyciu rąk
2. Estetycznie nakrywamy do stołu
3.Przestrzegamy estetyki spożywania posiłków – kulturalnie, cicho.
4.Poprawnie posługujemy się sztućcami, zachowujemy bezpieczeństwo, ostrożnie i zgodnie z ich przeznaczeniem.
5.Przy każdorazowym zajęciu przez dziecko miejsca przy stoliku, nauczyciel przestrzega przed huśtaniem się na krzesełkach, szturchaniem się , kopaniem.
6.Po skończonym posiłku, pracy przy stole zasuwamy krzesełko.
7.Podczas sytuacji awaryjnej np. wylanie czegoś – zgłaszamy fakt woźnej oddziałowej, nauczycielce.
Zasady bezpieczeństwa w ogrodzie przedszkolnym
Przed wyjściem pierwszej grupy dzieci w danym dniu do ogrodu powinien on być przeglądnięty przez oddziałową tej grupy. Wszelkie usterki powinny być zabezpieczone i zgłoszone dyrektorowi oraz nauczycielce. Niebezpieczne śmieci powinny być uprzątnięte. W ciągu roku za ład i stan techniczny ogrodu i sprzętu odpowiada konserwator oraz sprzątaczka. W ogrodzie dzieci przebywają pod opieką nauczyciela, opiekunki.
1. W ogrodzie dzieci przebywają pod opieką nauczyciela, opiekunki.
2. Używamy przyrządów i sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem.
3.Dbamy o bezpieczeństwo swoje i innych podczas wszelkich zabaw w ogrodzie.
4.Odpoczywamy na ławeczkach lub deskach wokół piaskownicy.
5. Dobieramy odpowiednie zabawki do zabaw w ogrodzie.
6.Podczas gry w piłkę staramy się nie kopać jej zbyt wysoko, aby nie wypadła poza ogrodzenie.
7.Dbamy o kwiaty, krzewy i drzewa. Nie łamiemy gałęzi, nie zrywamy kwiatów.
8.Załatwiamy swoje potrzeby tylko w ubikacji.
9.Zgłaszamy nauczycielkom, opiekunkom zauważone uszkodzenia.
10. Zgłaszamy nauczycielkom, opiekunkom wszelkie kontuzje.
Zasady bezpieczeństwa na spacerze
1. Przed każdym wyjściem na spacer nauczyciel przypomina zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy, w parku itp.
2.Zabrania się wyjścia na spacer poza budynek przedszkolny w czasie silnego deszczu i wiatru, obfitych opadów śniegu, dużego mrozu (powyżej -5oC). W czasie upałów chronimy się przed słońcem w miejscach zacienionych. Nauczyciel czuwa nad załatwieniem potrzeb fizjologicznych dzieci przed wyjściem.
3.W szatni nauczyciel i woźna oddziałowa udzielają pomocy dzieciom w prawidłowym ubraniu się dostosowanym do warunków atmosferycznych.
4.W szatni nauczyciel ustawia dzieci w pary i tak wychodzą z budynku przedszkola.
5. Podczas spaceru nauczyciel woźna mają obowiązek sprawdzania prawidłowego stanu obuwia dzieci.
6.Podczas spaceru nauczyciel posiada przy sobie apteczkę z podstawowym wyposażeniem ( plaster, gaza, woda utleniona), w razie potrzeby udzielenia pierwszej pomocy dziecku.
7.W przypadku poważniejszego wypadku, uniemożliwiającego kontynuowanie spaceru lub wycieczki nauczyciel niezwłocznie wraca z grupą do przedszkola i podejmuje stosowne decyzje po konsultacji z dyrektorem (powiadomienie rodziców, pogotowia, lub sprowadzenie na miejsce lekarza).