Witam Was „Biedronki”! Zapraszam do wspólnej zabawy.
Temat kompleksowy: KODEKS MAŁEGO EKOLOGA!
Temat: Ziemia prosi o ochronę. Zajęcia z edukacji ekologicznej
rozmów w tym tygodniu:
https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc – (YouTube)
− Co to jest przyroda?
− Czy wokół nas jest przyroda?
Zwrócenie uwagi dzieci na piękno przyrody ożywionej i nieożywionej. Wytłumaczenie pojęć.
dzieci, możemy chronić przyrodę?
Zwrócenie uwagi na ekologiczne postępowanie na przykład poprzez: wrzucanie śmieci do
odpowiednich pojemników, sprzątanie po psie, gaszenie światła, gdy nikogo nie ma w
pomieszczeniu, używanie toreb na zakupy wykonanych z materiału, zakręcanie wody podczas
mycia zębów.
Przykładowy zapis: Obiecuję, że:
– nie będę śmiecić.
– będę wrzucać odpady do odpowiednich pojemników.
– posprzątam po swoim psie.
– będę gasić światło, gdy z niego nie korzystam.
– będę zakręcać wodę, gdy szczotkuję zęby.
– będę dbać o przyrodę.
Dzieci składają podpis pod kodeksem w formie odcisku dłoni pomalowanej farbą.
https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs. – Piosenka Dla Dzieci – PiesioTv – YouTube
Szlaczkowe drzewo – Karta Grafomotoryczna (osobny załącznik)
Swobodne wypowiedzi dzieci inspirowane pytaniem: Co jest przyrodą? Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Temat: Dzieci wiedzą, jak segregować śmieci
https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0 – (YouTube)
dzieci.
Temat: Dzieci nie lubią, gdy ktoś śmieci!
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE (YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=NbIitFKJzMQ&t=5s (YouTube)
Krasnal (pochylony nad otwartą walizką mówi):
Zapakuję powolutku… Zapakuję powolutku…
Dzieci: Co takiego, krasnoludku?
Krasnal: Zapakuję do walizki wszystkie czapki, buty wszystkie, zapasową siwą brodę i wyruszam zaraz w drogę.
(Podnosi walizkę i chce odejść, ale Dziecko I zatrzymuje go).
Dziecko I: Ale dokąd? I dlaczego? Czyżby stało się coś złego?
Krasnal: A dlatego, drogie dzieci, że za dużo w lesie śmieci! (Pokazuje).
Tu papierki, tam obierki, tu rozbite szkła… Aż się sarna skaleczyła, kiedy dróżką szła!
Dzieci (rozglądają się): Tu papierki, tam obierki, w trawie puszek stos…
Krasnal: Jak się kiedyś przewróciłem, to rozbiłem nos! (Przewraca się na podłogę).
Dziecko II: Oj, krasnalu! Nie narzekaj!
Dziecko III: Siądź pod grzybem i poczekaj!
Dzieci (razem): Tu maliny, tam jeżyny, coś na pewno wymyślimy!
Dziecko I: Bo co będzie, gdy znikną krasnale? Zamieszkają tam, gdzie nas nie ma?
Dziecko II: Gdy zabiorą spod muchomorów swoje małe sny i marzenia?
Dziecko III: Bo co będzie, gdy zgasną po kątach – jak płomyki – czapeczki czerwone?
Dzieci (razem): I gdy w książce zamiast krasnala zobaczymy pustą, białą stronę?
Dorota Geller
„Żarłoczne śmietniki” – ekologiczna gra edukacyjna (materiały do wykonania gry w osobnym załączniku)
Temat: Mała kropla wody. Zajęcia matematyczne
− Czy woda jest potrzebna? Do czego?
− Co się stanie, gdy jej zabraknie?
− Co możemy zrobić, aby jej nie zabrakło?
https://www.youtube.com/watch?v=gToyoj7UDWU – YouTube
rozrzucony stosik papierowych kropelek. To będą kałuże.
Mówimy: Czy można policzyć, ile kropli wody jest w kałuży na ulicy? To bardzo trudne zadanie.
Pewnie liczenie kropli w prawdziwej kałuży trwałoby bardzo długo, ale my dzisiaj policzymy
kropelki w naszych papierowych kałużach. Dzieci przeliczają krople i podają wynik oraz
odpowiadają na pytania: W której kałuży jest najwięcej kropli? A w której najmniej? Jak to
sprawdzić? Dzieci układają krople w rzędach, jedne pod drugimi, i ponownie podają wynik. Następnie dziecko mówi, w której kałuży było więcej, a w której mniej kropelek i o ile.
5 eksperymentów z wodą (YouTube)
Temat: Oszczędzamy wodę
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM (YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0 (YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI (YouTube)